Muzyka w reklamie to element równie istotny co strona wizualna. Odpowiednia muzyka, współgrająca z obrazem, emocjami, stylem i przekazem spotu reklamowego decyduje o jakości i skuteczności reklamy. Aby cały przekaz reklamowy był spójny, reklama wymagają oryginalnej i dobrze dobranej muzyki.
Funkcje muzyki w reklamie
Bardzo często to głównie muzyka decyduje o charakterze i stylu reklamy. Dźwięk może działać na wiele zmysłów, nie tylko na słuch. Przypomnijmy sobie typową scenę odkręcania korka butelki wody gazowanej czy otwierania puszki z napojem i dźwięk jaki temu towarzyszy. Czy chociażby dźwięk chrupania kruchego wafelka. W ten sposób dźwięk może oddziaływać na zmysł smaku oraz inne zmysły, wzmacniając całość przekazu. Tym samym powodując, że przekaz reklamowy znacznie lepiej i na dłużej zapada w pamięci odbiorcy.
Niezmiernie ważną funkcją muzyki, nie tylko w reklamie, jest wywoływanie określonych emocji. Oglądając jakąkolwiek produkcję reklamową świadomie skupiamy się głównie na obrazie a to właśnie muzyka powoduje, że określona produkcja wywołuje takie a nie inne emocje. Najczęściej istotna zmiana muzyki powoduje, że obraz budzi zupełnie inne emocje.
Skąd bierze się muzyka, którą słyszymy w reklamach?
Muzyka, którą słyszymy w reklamach najczęściej pochodzi z jednego z trzech źródeł:
- muzyka komponowana na zamówienie,
- wykorzystanie znanego utworu lub
- muzyka produkcyjna z banku muzyki.
Każde z tych rozwiązań jest inne pod wieloma względami. Muzyka do reklamy może być albo skomponowana specjalnie na potrzeby danej produkcji albo pozyskana z utworów gotowych, czyli z banku muzyki.
Kompozycja muzyki do reklamy
Muzyka komponowana na potrzeby reklamy pozwala na stworzenie oryginalnej ścieżki, najczęściej - choć nie jest to zasadą - na wyłączność marki. której dotyczy dany spot. Zaletą tego rozwiązania jest to, że pozwala stworzyć muzykę pod gotowy obraz, kiedy znamy już wszystkie szczegóły produkcji reklamowej. To rodzaj produkcji dźwiękowej skrojonej na miarę i dopasowanej świadomie do całości przekazu. Kompozycją muzyki do reklam to również jedna z usług oferowanych przez Soundimage..
Wykorzystanie znanego utworu w reklamie
Drugie rozwiązanie czyli wykorzystanie w reklamie znanego utworu, oznacza przede wszystkim pozyskanie praw do tej kompozycji. W tym przypadku mogą być to w praktyce wyłącznie prawa licencyjne. Rozwiązanie to jest zdecydowanie najdroższe i może dalece lub wręcz nieporównywalnie przekraczać budżetowo dwie pozostałe opcje. Dzieje się tak ponieważ wraz z pozyskaniem praw do wykorzystania znanego utworu, dostajemy olbrzymią wartość dodaną jaką taki utwór wypracował sobie, funkcjonując w świadomości konsumentów i słuchaczy często dziesiątki lat, budząc określone emocje czy skojarzenia. W zasadzie w większości przypadków znanych utworów jest to główny powód wykorzystania ich w reklamie. W takim przypadku utwór może stanowić większą wartość w danej produkcji reklamowej niż sam obraz(!). Spoty reklamowe to bardzo często wysokobudżetowe produkcje. Wiele reklam reżyserowanych jest przez uznanych reżyserów filmowych, takich jak David Lynch czy Spike Lee.
Pozyskanie praw do wykorzystania znanego utworu w reklamie jest jednak rozwiązaniem zdecydowanie wysokobudżetowym. Alternatywą dla niego może być stworzenie utworu typu Sound-alike, który budzi skojarzenia z utworem referencyjnym. Tego typu kompozycje można zamówić w Soundimage lub znaleźć wśród gotowych utworów w kategorii Soundslike.
Muzyka z banku
Trzecie rozwiązanie to wybranie gotowej muzyki do reklamy z banku muzyki. Korzyści z takiego rozwiązania jest wiele. Przede wszystkim koszt pozyskania praw (licencji niewyłącznej) jest w takim przypadku najniższy. Zaletą jest również olbrzymia baza gotowych utworów, spośród których można wybrać odpowiednią muzykę do reklamy. Dostępne są najczęściej różne wersje edycyjne danego utworu (8, 15, 30 sek - przygotowane pod kątem wymogów czasowych w blokach reklamowych stacji telewizyjnych). Utwory są najczęściej pokatalogowane wg różnych kryteriów tj: nastrój, emocje, tempo, instrumentarium, gatunek muzyczny. Kompozycją utworów dostępnych w bankach muzyki zajmują się kompozytorzy tworzący muzykę do filmów, produkcji reklamowych, gier i multimediów.
Soundimage oferuje ponad 45.000 gotowych utworów dostępnych od ręki (z prawami do wykorzystania ich np. spotach reklamowych). Skorzystanie z utworów oferowanych przez Soundimage gwarantuje, poza wysoką jakością muzyki, przede wszystkim pozyskanie praw wg umowy licencyjnej zgodnej z polskim prawem i polską ustawą o prawie autorskim (jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ pozyskanie muzyki z banku znajdującego się w innym kraju powoduje, że umowa licencyjna najczęściej nie jest zgodna z polskim prawem). Z kolei Umowa licencyjna Soundimage jest w pełni zgodna z polskim prawem autorskim.
Znakomita część utworów oferowanych w Soundimage to muzyka do reklam pisana właśnie z myślą o spotach telewizyjnych. Pod tym linkiem, m.in można posłuchać i kupić prawa do utworów z kategorii muzyka do reklam.